Publicerad den 12 Apr 2024
Diakon Emmett Norling, Gustavsberg Ingarö församling, berättar om församlingens diakoni arbete.
President Sven hälsar alla välkomna! Totalt är vi 26 närvarande, varav en digitalt.

Morgonens skryt stod Johan Broms för, när han berättade att han varit på en konsert med Lill Lindfors på Artipelag. Den var mycket bra.

Sven berättade om det som händer framöver;
- På söndag är det Våtmarkens dag och vi är med och berättar om vår verksamhet för Östersjön på Hemmesta Sjöäng.
- På söndag gudtjänst med kör program i Värmdö kyrka kl 16.00
- 7 maj besöker klubben Carl Eldhs atelje
- 31 maj har vi fest på Strömma Krog. Tvårätters middag som kommer kosta 375 kronor per person. Boka in!

Efter att vi sjungit "Värmdö Rotarysång" presenterade Anders B dagens föredragshållare diakon Emmett Norling från Gustavberg Ingarö församling. Emmett har jobbat i församlingen sedan 2015. Hon berättade vad diakoni är och vad en diakon gör. Diakoni kan man beskriva som "Guds svar på den skapelse som ropar" ("Guds ord i handling", var Emmetts sammanfattning).

Kyrkan har en roll att backa upp i samhället när det svajar och det inte finns någon som stöttar den enskilda utsatta människan. Det är en viktig del i verksamheten att i akuta lägen kunna ställa upp och bygga upp verksamhet som just stöttar. Emmett gav som exempel den kaotiska flyktinginvandringen 2015.

Emmett berättade vidare om hur verksamheten "Skafferiet" kom till. Fram till hösten 2023 hade församlingen utdelning av matkassar till de människor som var i behov av stöd. Och år 2023 lämnade de ut ca 120 Matkassar i veckan till behövande. Församlingen såg att det inte fungerade så bra. Alla fick samma tilldelning i princip oavsett vad, just den enskilda personen behövde.

Varje år slänger livsmedelsbutikerna 90.000 ton livsmedel dvs sådant som de inte kan sälja främst pga att varan "bästa före" datum gått ut. Dessa livsmedel är tjänlig mat. Målet med den nya verksamheten "Skafferiet" är att minska matsvinnet och hjälpa människor i utsatthet. Butiken Skafferiet ligger i huset bredvid Kyrkettan och kallas Kyrktrean. För att få bli medlem och kunna handla i Skafferiet så måste man visa upp underlag på att man har en inkomst efter skatt på maximalt 13.500 kr per månad. Idag har man 145 medlemmar.

Målen med verksamheten Skafferiet är existensiell, ekonomiskt, ekologisk och social hållbarhet. Mycket av verksamheten är uppbyggd på volontärt arbete.

Anders B tacka Emmett med sedvanligt "Polio diplom".